- Aflevering tilbage
- Gennemgang af forskellige genre indenfor modtagerrettet kommunikation.
- Opstart på sidste emne i uge 15 og 16: SAGPROSA
- Nyhedsformidling hører under ikke-fiktion, også kaldet sagprosa. Nyhedsformidling handler om dét, som foregår i den virkelige verden. Det er ikke journalisten selv, der fortæller historien, og det er sjældent, at du møder en ”jeg-fortæller” i journalistik. Fortælleren er dermed en skjult fortæller, som lader andre - kilderne - fortælle historien. I dette forløb kommer du til at arbejde med nyheds- og baggrundsartikler. Her bruger vi betegnelsen journalistik for både skrevne artikler og tv-indslag, og du kommer til at arbejde med begge dele. Du vil blive præsenteret for nogle enkle og konkrete journalistiske værktøjer, som vil styrke din analytiske sans, når du arbejder med journalistik.
- Vi skal blandt andet arbejde med følgende:
- Objektivitet og subjektivitet (tirsdag)
- Vinklen (Tirsdag)
- Nyhedskriterierne (Onsdag)
- De tre typer af kilder (Onsdag)
- Ingredienser i nyhedsformidling (fredag)
Arbejd med opgave 1 på denne side: Tryk her
- Hvis færdig skal I gå i gang med opgave 2 på samme side.
Onsdag den 8. april
På kildejagt
Læs nyhedsartiklen Skolearbejdet presser hver tredje elev- Skriv ned, hvilke typer af kilder artiklen benytter sig af.
- Hvad fortæller kilderne, og hvorledes bidrager de til vinklen på historien?
- Hvilke nyhedskriterier er historien valgt ud fra?
- Hvad nævnes som årsager til, at skolearbejdet presser eleverne?
- Hvad er konsekvenserne?
- Giver artiklen en konklusion?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar